Vježbe za bebe, baby fitness i baby handling – trebam li vježbati sa svojom bebom?
Kroz pravilne vježbe bebinom mozgu šaljemo niz ispravnih informacija.
Voljeli biste provesti kvalitetno vrijeme sa svojom bebom? Na pravom ste mjestu!
Autor/i:
Ivana Štedul dipl. physioth., bacc. occup. therap.
25.05.2021.
Često pitanje koji roditelji postave je upravo ovo – trebam li vježbati sa svojom bebom? I ako da - kakve to vježbe za bebe trebam raditi?
Naš odgovor, naravno, uvijek glasi da! Jer, ako smatraš kako je vježbanje odlično iskorišteno vrijeme za tebe, zašto ne bi bilo i za tvoje dijete od najranije dobi? Evo i argumenata koji će to poduprijeti i sa stručne, znanstvene strane.
Budući bebe još u trbuhu pokreću svoje maleno tijelo, kretanje ostaje sastavni dio pravilnog razvoja i nakon rođenja.
Kada se razvija mozak?
Djetetov mozak započinje svoj razvoj već 40.-tog dana nakon začeća, a živčane stanice imaju sposobnost izuzetno brzog umrežavanja unutar 1. godine djetetova života. Dijete se rađa s brojem živčanih stanica većim nego što je zvijezda u galaksiji (Melillo, 2016.), no sam broj živčanih stanica ništa ne vrijedi ukoliko se one međusobno ne umrežavaju i ne stvaraju čvrste međusobne konekcije s ciljem izgradnje guste neuralne mreže.
Upravo je zato korisno i važno djetetovom mozgu kroz baby handling, pravilne vježbe i baby fitness poslatipravilne informacije s periferije kroz pravilno postupanje s djetetom od najranije dobi.
Što je baby handling?
Baby handling označava niz postupaka koje provodimo s djetetom od rođenja kroz sve aktivnosti (pravilno podizanje i spuštanje djeteta, ispravno nošenje, pravilno mijenjanje pelene, hranjenje bilo da se radi o dojenju ili hranjenju na bočicu, kupanje…).
Ukoliko s djetetom provodimo aktivnosti baby handling-a u svim ovim aktivnostima tijekom dana naše dijete, zapravo, nesvjesno vježba. Samim time djetetov središnji živčani sustav se kroz ispravno babyhendlanje puni onim dobrim, zdravim informacijama te na njih daje ispravan odgovor (u ovom slučaju to se odnosi na ispravan pokret).
Adekvatnim pokretima bebinom mozgu šaljemo niz informacija o položajima tijela u prostoru čime se izbjegavaju patološki obrasci pokreta i beba od samog početka adekvatno usvaja posturalne aktivnosti.
Kroz poslane pravilne informacije koje dolaze u dječji mozak stvaraju se čvrste veze (neuralni putevi). Što je pravilnih stimulacije više, to su i neuralni putevi čvršći i naše je dijete „bolje“ u određenoj aktivnosti.
Zašto učiti strani jezik od najmanje dobi?
Ovo što je važno naglasiti je kako se ovo ne odnosi isključivo na motorički razvoj, već se može preslikati na sva područja života. Primjerice, ukoliko dijete počinje učiti strani jezik s 18 mjeseci ili raste i živi u okruženju gdje se koriste 2 jezika, puno brže će usvajati dodatni jezik kojem je izloženo, nego dijete koje se sa stranim jezikom susreće tek u osnovnoj školi.
Isto tako dijete koje se s, primjerice, francuskim jezikom susretne u osnovnoj školi i redovito je izloženo francuskom jeziku brže će ga usvojiti nego osoba koja ga kreće učiti s 35. godina. Razlog tome krije se u činjenici kako je ljudski mozak plastičan, ali mogućnost brzine umrežavanja živčanih stanica opada porastom dobi.
Sve ovo učenje francuskog ili bilo kojeg drugog jezika (ili aktivnosti) je moguće jer je naš mozak izuzetno plastičan. To znači kako ima sposobnost brzog pamćenja svih informacija koje su mu servirane, bilo putem 7 osjetila, bilo našom stimulacijom ili kombinacijom navedenog. Upravo stoga informacije koje mu odaberemo poslati trebaju biti ispravne i funkcionalne kako bi mozak na njih odgovorio na ispravan način – pravilnim pokretom i ispravnom motoričkom aktivnošću.
Emmett, MAES, Bobath – što odabrati?
Upravo se na ovoj činjenici baziraju i mnoge terapijske tehnike koje se preporučuju u terapijskom radu s neurorizičnim bebama i djecom (Emmett, MAES, PNF, Bobath…), a neke od njih i mi u SenzoGYM-u svakodnevno koristimo u terapijskom radu i to može biti dobar odabir ukoliko tvoje dijete ima veće izazove u dosezanju motoričkih vještina prema razvojnim miljokazima.
No vratimo se na važnost pravilnog baby handling-a i što ukoliko dijete pogrešno usvoji određene obrasce pokreta.
Ukoliko novorođenče iz okoline dobiva pogrešne informacije, mozak ih nakon niza ponavljanja (primjerice, pogrešnog nošenja nekoliko mjeseci uzastopce) pamti kao „ispravne“ te se slijedom navedenog u svom terapijskim radu najčešće susrećem s bebama koje, zbog pogrešno usvojenih obrazaca, trebaj ponovno „naučiti ispravne motoričke radnje“.
Moja beba ne puzi i ne zna sama sjesti, moja beba vojnički puže – trebam li se brinuti?
Uz ova pitanja često je i pitanje "Je li moja beba lijena?" Nije lijena, samo nema razvijenu motorički praksiju, tj. ne zna kako doći samostalano do određenog položaja.
Primjerice, ukoliko roditelj postavlja dijete u pasivan sjedeći položaj duži vremenski period (stavi ga sjediti, a da se dijete ne zna samo dovesti do tog položaja), dijete ćemo teže naučiti kako se dovesti do sjedećeg položaja, nego da je odmah naučilo ispravni pokret.
Često će ova aktivnost ponovnog ispravnog učenja biti popraćena djetetovim plačem i negodovanjem. To se događa iz razloga što dijete moramo prestati stavljati u pasivan položaj sjedenja i kroz konkretne aktivnosti ga potaknuti na samostalno dovođenje u sjedeći položaj. Naravno da se to djetetu ne sviđa jer mu je lijepo sjediti i ne razumije zašto ga mičemo iz tog položaja kojeg voli, no ukoliko to ne ispravimo sada kasnije će negodovanje biti itekako duže i veće.
Moja beba plače kad vježba – što da radim?
Iako najveći broj beba uopće ne plače tijekom vježbanja, postoje one bebe kojima se vježbanje u početku možda neće svidjeti. Mnogi su razlozi zašto je to tako, ali najčešće se radi o tome da im je teško i da nemaju usvojenu naviku razvojnog vježbanja.
No što kada dijete negoduje? Trebamo li prestati s aktivnosti i „vratiti se na staro“?
„Da bi se dijete u nekoj stresnoj situaciji samo moglo utješiti i ne reagirati pretjerano burno (tjeskobno, depresivno, agresivno, pasivno-agresivno i sl.), njegov bi mozak trebao često doživljavati iskustva umirivanja, tješenja, prihvaćanja, razumijevanja od strane odraslih bliskih osoba, posebice roditelja.“ (Đorđević, M., 2013.)
Znači, odgovor na postavljeno pitanje glasi - nikako ne trebamo prestati, ali nikada bebu ne trebamo pustiti da neutješno plače. Mi kao roditelji trebamo biti sposobni dijete provesti kroz neugodne osjećaje. No da bismo to mogli moramo otkriti mehanizme kako se to radi.
Što je samoregulacija?
Zašto je važno naći mehanizam kojim ćemo djetetu moći pomoći da se samostalno umiri? Jer mu na taj način pomažemo da se samostalno može umiriti razvijanjem vještine samoregulacije.
To ne znači da ćemo dijete automatski maknuti iz položaja vježbe koja mu je možda teška kako bismo ga „spasili iz situacije“ jer ga time ničemu nećemo podučiti (zapravo, hoćemo, ja plačem jer mi se položaj ne sviđa i mama će me zato uzeti sebi), već ćemo mu pomoći kroz verbalno ili fizičko umirenje, tješenje i razumijevanje da se nakon nekog vremena samostalno umiri. To možemo učiniti na različite načine.
Primjerice, možemo brojati do 5. Tijekom vježbe kažemo djetetu nježnim glasom: „Odlično se držiš na ručici! Još samo malo. Brojim do 5 pa stajemo. Jedan… Dva… Tri…“ Ovdje je zaista važno da stanete kada nabrojite do 5 i maknete dijete iz položaja koji mu nije drag.
Također, možemo koristiti pomagala poput ogledala u kojem će se dijete gledati tijekom vježbe. Ukoliko su tijekom vježbanja prisutne druge osobe jedna od njih može leći ispred djeteta kako bi je dijete vidjelo i zabavljati dijete dok dijete vježba. Što češće i s više veselja i mi kao roditelji pristupamo vježbanju to će i dijete biti smirenije.
Zašto vježbati sa svojom bebom?
Upravo zato jer se kroz vježbe:
povezujemo na emocionalnoj razini,
uspostavljamo temelje kvalitetnog odnosa na razini roditelj – dijete,
potičemo pravilne senzo – motoričke sposobnosti i vještine,
gradimo gustu neuralnu mrežu,
pomažemo djetetu u usvajanju ispravnih posturalnih obrazaca pokreta i
razvijamo prve komunikacijske obrasce.
Upravo je razvijanje komunikacije i uspostavljanje kvalitetnog odnosa na relaciji roditelj – dijete ključ uspjeha!
„U djetinjstvu se razvijaju osnovni potencijali neurokognitivnog razvoja kroz aktivnosti poticajne za izgradnju bogate i funkcionalne neuronske mreže. U toj ‘gradnji’ od presudne je važnosti okruženje, prije svega socijalno, koje služi kao temelj, a potom i materijalno, koje osigurava gradivne čestice jedinstvene arhitekture mozga.“ (Miočić-Stošić, A., Lončarić, D., 2021.)
Što ako odlučim ništa ne raditi sa svojom bebom?
"Dijete od roditelja nasljeđuje samo skicu, a način na koji će se oblikovati i graditi dječji mozak ovisi o njegovoj interakciji najprije s roditeljima, a potom i okolinom." (Irena Orlović)
Svi oni putevi i živčane stanice koje se ne stimuliraju, propadaju i nestaju. Vodeći se ovom znanstvenom činjenicom, kreirala sam BABYSTEPS program poticanja ranog razvoja koji je do sada pohađalo preko 3000 bebica od rođenja do godinu dana starosti. Neki od prvih bebica koje su ga pohađale sada već završavaju 2. razred osnovne škole!
Što je BABYSTEPS program poticanja ranog razvoja?
Primijetivši kako određeni segmenti terapijskih postupaka pomažu djeci s motoričkim, senzoričkim i kognitivnim poteškoćama u svladavnju senzo-motoričkih vještina zanimalo me može li kombinacija određenih razvojnih aktivnosti dovesti do bržeg razvoja vještina i kod djece s urednom fiziološkom krivuljom razvoja.
S obzirom da je 2 od mojih 4-erodjece rođeno kao neurorizično (jedno dijete s hipertonusom, drugo dijete je rođeno prijevremeno s hipotonusom) kroz razvojne vježbe i aktivnosti od najranije dobi maksimalno sam poticala njihov senzo - motorički razvoj.
Od 2013. godine redovito se provodi u Karlovcu, a od veljače 2017. i u Zagrebu, a razvojne aktivnosti i vježbe za bebe namijenjene su svim bebama – kako bebama sa senzo-motoričkim poteškoćama, tako i bebama s urednim senzo-motoričkim razvojem.
Kako vježbati i koje vježbe za bebe koristiti?
Kada odlučimo vježbati sa svojim djetetom to svakako trebamo raditi kroz igru. Kroz igru bebe:
uče o svijetu koji ih okružuje,
povezuju uzrok i posljedicu (primjerice, tijekom hranjenja bace žlicu na pod pa čekaju da je mama podigne kako bi je ponovno bacili),
grade odnose s najbližim osobama koji ih okružuju i neizmjerno se zabavljaju.
Djeca se počinju igrati od rođenja. Sigurno se pitate kako jer nam se svima na prvu se čini kako novorođenčad ''samo'' leži i migolji se. Kako bismo bebu potaknuti na interakciju važno je aktivno je uključiti.
Upravo zato vam donosim čak 4 vježbe iz BABYSTEPS programa ranog poticanja razvoja koje će vaše dijete obožavati, a koje možete provoditi od rođenja!
Vježba BABYSTEPS Superman nošenje
BABYSTEPS Superman nošenje od rođenja za bebu je jednostavnije od potrbušnog položaja na tvrdoj podlozi. Upravo je zato odličan odabir za one bebe kojima položaj na trbuščiću nije najomiljeniji! A kako se razvijajuvratni mišići, razvija se i osjetilo ravnoteže (vestibularno osjetilo).
Kako se izvodi BABYSTEPS Supermen nošenje?
Bebu stavi u potrbušni položaj na svoju podlakticu na način da je bebin trbuščić na tvojoj podlaktici cijelom dužinom. Pripazi na bebine ruke koje trebaju biti usmjerene prema naprijed (baš kao kod Supermena). Slobodno ju polagano zanjiši u smjeru naprijed – natrag. Smijeh je zagarantiran!
BABYSTEPS Potrbušno ljuljanje na maminim (i tatinim) natkoljenicama je odlična aktivnost za razvoj ravnoteže i mišićne adaptacije na promjenu položaja.
Kako se izvodi BABYSTEPS potrbušnu ljuljanje na natkoljenicama?
Za početak, sjedni na pod i ispruži svoje noge. Bebu postavi na svoje natkoljenice s ispruženim ručicama prema naprijed. Pokušaj lagano pomicati svoje natkoljenice gore-dolje. Ukoliko je potrebno bebu pridrži za leđajednom rukom, a ručice i nožice ostavi slobodnima kako bi samostalno naučila balansirati.
BABYSTEPS Potrbušni položaj na podu je osnovni položaj.
Važno je znati kako bez stabilnog položaja na trbuhu nema usvajanja ostalih važnih posturalnih položaja – primjerice, bočnog položaja koji je izuzetno važan za samostalno posjedanje ili četveronožnog položaja koji je neophodan za ispravno puzanje.
Kako se izvodi BABYSTEPS potrbušni položaj?
Kako bi u početku olakšali ovaj nimalo lagan položaj, svoje dlanove stavite ispod bebinog prsnog koša. Bebine ruke usmjerite prema naprijed i lagano je rotirajte s jedne strane na drugu. Pri tome je važno da je jedna bebina ruka uvijek na podlozi i da beba ne „zabacuje ruke u položaj aviona“.
BABYSTEPS Igra praćenja crno – bijelog predmeta
Praćenje i hvatanje predmeta je pokazatelj urednog senzo-motoričkog razvoja, a crno – bijeli predmet koristimo od rođenja zbog činjenice kako bebe kad se rode vide mutno i treba im dobar kontrast, kao i zbog razvijanja fokusa.
Kako se izvodi praćenje crno – bijelog predmeta?
Beba leži u ležećem položaju na leđima. Roditelj polagano pomiče crno-bijeli predmet 20-ak centimetara od očiju djeteta prema lijevo i prema desno, a dijete predmet prati pogledom. Ukoliko se radi o novorođenčetu sasvim je normalno da beba predmet prati isključivo pomicanjem očiju bez pomicanja glave, no kako tjedni prolaze biti će sve bolja i bolja u ovoj razvojnoj igri!
Igra se može igrati u svim posturalnim položajima – proniranom i supiniranom ležećem položaju (položaj na leđima i na trbuhu) te kod veće djece u sjedećem položaju.
U dobi od otprilike 4 mjeseca dok beba leži na leđima očekujemo da odigne ručice od podloge i pokuša uloviti predmet u središnjoj liniji. Do tada to nije u mogućnosti. Kako dijete raste od njega očekujemo sve veću motoričku angažiranost i mogućnost da predmete hvata objema ručicama.
Sada kada ste isprobali ove 4 vježbe iz BABYSTEPS programa poticanja ranog razvoja čine li vam se teškim i nesavladivima? Vjerujem da ne!
Kako se mogu priključiti BABYSTEPS programu poticanja ranog razvoja?
Ukoliko ih želite naučiti još i maksimalno potaknuti senzo – motorički razvoj svoje bebe pridružite nam se u:
našim dvoranama u Zagrebu i Karlovcu ili
našoj on-line dvorani.
Možemo vježbati i potpuno individualno (uživo ili on – line), a za rezervaciju termina javite nam se na [email protected] (samo nam u mailu napišite koja vas opcija zanima).
Veselimo se zajedničkom razvojnom vježbanju i poticanju senzo-motoričkog razvoja! Jer tvoja beba to zaslužuje!
vježbe za bebetrebam li vježbati s bebombaby fitnessmoja beba plačebabysteps programje li moja beba lijenaigre za beberazvoj mozgarazvoj dječjeg mozgakako nositi bebuEmmett tehnikaneurorizično dijetepoticanje pravilnog razvojakako provesti vrijeme s bebomkvalitetno vrijeme s bebombaby handling
/sat/1 mjesec (samo za bebe od 10-12 mjeseci)/po ciklusu
ON-LINE TEČAJ
• 1 x 45 minuta uživo ili on - line - 1 sat = 500 kn (66,36 eura)
• Membership program uživo Zagreb 12 x 45 minuta u 3 mjesca + 3 x 45 minuta dodatne edukacije uz pitanja 2.250 kuna (298,63 eura)
• On-line BABYSTEPS Membership program (4 x 45 min + 1 x Q and A) - 900 kuna/119,45 € (samo u ljetnim periodima)
• On-line BABYSTEPS Membership program (12 x 45 minuta + 3 x 45 minuta dodatne edukacije uz pitanja) 2.225 kuna ( 298,63 €)
Naše dvorane u Karlovcu i Zagrebu. On – line program se odvija preko zooma u točno određenim terminima 1 x tjedno. Nakon prijave u 3 – mjesečni program šaljemo Vam šifru za edukacijsku platformu nba kojoj se nalaze dodatni video i audio materijali, tekstovi i sve ono što smatramo da je za tvoju bebu važno da znaš.
Lokacija/e:
Zagreb
Karlovac
On line sat
On line grupa
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.